dilluns, 13 d’agost del 2018

Los filósofos presocráticos II


Potser ha estat un dels volums més interessants d’aquesta col·lecció: Zenó, Empèdocles, Anaxagores i entre ells, Melís de Samos.

M’explico: normalment, aquests estudis treballen sobre la base d’una petita introducció i un estudi ample i concret sobre les dades biogràfiques dels autors, els seus escrits, les seves doctrines, comparant els escrits i/o fragments que es consideren autèntics dels que no i, evidentment, s’acompanyen d’una extensa bibliografia complementària. La raó d’aquestes paraules ha estat el nou enfocament que he trobat amb Melís (Meliso) de Samos. Potser un dels autors presocràtics no tant coneguts, però del tot interessant. M’ha sobtat adonar-me’n com, sovint, per no dir sempre, de que els llibres de text se n’obliden d’ell, i em sembla una peça fonamental per entendre com, en determinades ocasions, Plató obvia determinats pensador, segurament amb un objectiu ben clar que ara se’ns pot escapar.
Melís em fa pensar. Va tenir l’atreviment de conduir una de les més grans rebel·lions contra Atenes. Perícles i Sòfocles van ser els seus adversaris. Plató només en parla dos cops d’ell, al Teetet,  Isòcratres també en fa esment com a home de renom i Aristòtil el cita insinuant la seva singularitat. Es pot dir que Melís no apareix en el món contemporani fins la seva reivindicació, a finals del segle XIX, per part de F. Kern a Alemanya i Chiapelli, a Itàlia, fins l’obra de Burnet, que el considera “quelcom semblant a una Crítica de la raó pura del segle V grec”.